Jeg bliver rigtig spurgt til hvad der skal kigges efter når man er på udkig efter en ny brugt cykel, særligt mtb. Jeg kan sagtens forstå at man kigger efter brugte cykler, for ofte kan man finde cykler der er ganske nye, og med få kilometre, og til noget der minder om det halve af ny-prisen.
Men, modsat biler, er der ingen kilometer-tæller, og ingen service-bog, så man skal selv se sig rigtig godt for.
Moderne mountainbikes er ret avancerede, og med mange fint-følende komponenter der skal være vedligeholdt korrekt. En tommelfingerregel er, at jo mere avanceret og dyr en mtb er i udgangspunktet, jo mere service og vedligehold skal der til for at holde den i form.
Og jo mere eksotisk man køber, jo mere eksotiske bliver reserve og servicedele (dyre og svære at finde).
Jo ældre cyklen er, jo sværere er det at finde reservedele. Nogle high-end brands lagerfører kun reservedele i 5 år efter modellen er udgået. Så der skal man lige være obs.
Derudover er det generelt sådan at sælger typisk har gjort sig nogle overvejelser om hvornår cyklen skal sælges, set i forhold til fremtidig service. Skrækeksemplet er jo en fully der står overfor at skulle have stort service på gaffel og dæmper, ny lejer i links, samt ny 12 speed kæde og kassette fra øverste hylde, ja så kigger man ind i en 10.000 kr. reparation, på en ældre cykel. Og så kan det godt være dyrt at købe brugt.
Så det gælder altså om at se sig godt for. Tjek følgende:
Er cyklen generelt pæn
Fremstår cyklen velholdt og vasket? Hvis ikke man har gidet gøre sig ulejligheden op til salg, har man nok heller ikke gidet løbende.
Tjek kæde, kassette og klinge
Her skal man være vågen, for en ny-renset kæde og kassette kan godt se nyt ud, selvom det er slidt helt i bund. Prøv at løfte i kæden på forreste tandhjul. Hvis der er mere end max 1 mm luft, så er der noget der er slidt.
Tjek styrfitting
Er der slør, eller lyder den ”skurende” når du drejer hjulet fra side til side? (du skal løfte cyklen fra jorden). Bundlejet er typisk det der går først, især hvis cyklen har været brugt til vinterkørsel.
Gaffel og dæmpere
Gaffel og dæmper forbruger en smule olie, så det må faktisk gerne være en smule vådt. Men når noget bliver forbrugt, bliver det også brugt op. Så helt tørre dustseals på på gaffel og dæmper er ikke godt, og tyder på komponenter der ikke er blevet smurt. Du ville heller ikke købe en bil, der har kørt uden olie på motoren. Er der lyse striber på gaffelbenene har sliddet været rigtig stort. Klart no-go. Forgaffel og dæmper skal vedligeholdes løbende, service 2 gange årligt er tilrådeligt. Har det ladrig været gjort, er det nok mere reparation eller udskiftning der er brug for, fremfor service. Få en eller anden form for dokumentation for arbejdet.
Tjek hjullejer
Er der slør? De fleste hjul kører i dag med lukkede industrilejer, og her kan man altså ikke indstille sig ud af slør. Der derimod udskiftes.
Tjek og bøsninger i affjedringssystem
Der må ikke være slør. Tjek om der er rust ved lejer. Hold godt fast i baghjul, og løft op og ned i saddelpind. Er der slør, kan det være slidte bøsninger, slidt DU-bøsning i dæmper mv. Det skal også være i orden.
Tjek generelt på skruerne
Er de rustne, og er kærven ødelagt? Hvis ja, er det en ”hobby-mekanikker” med slidt værktøj der har været på spil. Her ville jeg være varsom.
Happy hunting
(Og hvis du skulle få lyst til at købe en af mine brugte bikes, kan du se dem HER
Klaus